Tuesday, December 11, 2007

49. Kaedah pulih sihir

SOALAN:
Lebih 10 tahun saya menderita hingga sekarang, puas berubat hingga buang wang, tenaga dan waktu. Saya dipuja orang, hampir setiap malam bermimpi jatuh dari bangunan tinggi, ketawa mengilai, bermimpi bertelanjang dan lain-lain mimpi yang menakutkan.

Mulai tahun 2005 saya mula tidak boleh berfikir secara normal, mana yang baik dan buruk, telefon lelaki berkenaan siang dan malam. Setiap kali saya berubat dan membaca doa saya akan menjadi lebih gila dan terangsang hendak menemui lelaki berkenaan.

Ingatan terhadap lelaki itu sentiasa ada dalam pemikiran biarpun saya berusaha melupakannya.

Apabila saya bersembahyang hajat untuk melupakannya, seluruh badan terasa sakit termasuk kepala. Apabila mendengar suaranya, sakit yang saya deritai hilang serta-merta.

Saya seorang gadis yang pemalu dan tidak tahu mengacau orang, tetapi sejak balik dari Kuala Lumpur kerana ada urusan, saya mengalami masalah seperti ini.

Badan saya menjadi kurus menderita kerana takut hendak tidur. Tolonglah saya untuk kembali menjadi manusia normal. Terima kasih.

– Zai, Teluk Intan.

Jawapannya:
Berdasarkan keterangan di atas, juga bukti lain yang saudari jelaskan dalam surat memperlihatkan besar kemungkinan ia melibatkan amalan sihir, perbuatan manusia yang dibantu oleh jin, untuk sesuatu tujuan. Merujuk kes ini penglibatan jin itu dilakukan supaya saudari sentiasa mengingati orang yang memuja tadi.

Untuk pulih dan hidup seperti sediakala, sihir tersebut iaitu jin yang terlibat tadi hendaklah dipisahkan atau dihindarkan daripada menyakiti saudari yang menyebabkan saudari tidak berupaya berfikir waras, mimpi yang mengerikan, sentiasa ingat kepada lelaki berkenaan juga masalah-masalah lain yang dihadapi.

Pertama sekali, saudari perlu berubat dengan orang yang arif mengenainya. Jangan sesekali berubat dengan orang yang melakukan rawatan, yang juga melibatkan atau meminta pertolongan kepada jin. Amalan melakukan rawatan untuk mengatasi sihir atau akibat jin-jin dengan pertolongan jin-jin diistilahkan sebagai “an-nusyrah”. Ia adalah dilarang dalam Islam.

Perlu diingat, tidak mudah untuk membezakan antara mereka yang menggunakan kaedah yang diharuskan oleh syarak dengan yang melakukan rawatan melibatkan makhluk-makhluk jin. Selain dilarang, berkemungkinan pesakit seperti ini akan menjadi lebih teruk, kerana orang yang melakukan rawatan tadi yang menggunakan atau yang melakukan rawatan dengan pertolongan makhluk tersebut akan “melepaskan” atau “menambah” bilangan jin mendampingi si pesakit, lalu akhirnya menyakiti orang yang berkenaan.

Antara jin yang mengganggu seseorang menyebabkan mangsa tidak boleh berfikir waras, menjadi sasau dan sebagainya, atau jin-jin yang membantu seseorang untuk melakukan rawatan seumpama mempunyai “perjanjian” untuk menyakiti manusia yang seterusnya menyesatkan manusia menjadi syirik dan kufur.

Dalam situasi seperti ini, atas permintaan syaitan yang membantu perawat tadi ia boleh meminta syaitan yang menyebabkan seseorang itu sakit pergi meninggalkan pesakit, lalu pesakit tadi sembuh. Tidak lama selepas itu ia boleh datang semula, menyebabkan seseorang itu sakit semula atau lebih teruk.

Allah s.w.t. menjelaskan seperti tersebut dalam surah Jin: 6 bermaksud: Dan bahawasanya ada beberapa orang lelaki di antara manusia meminta perlindungan kepada beberapa lelaki (rijal) di antara jin, maka jin-jin itu menambah bagi mereka dosa dan kesalahan.

Allah s.w.t. juga menjelaskan bahawa syaitan itu adalah musuh yang jelas. Dalam keadaan apa sekalipun makhluk berkenaan adalah musuh, tidak kira sama ada ia boleh membantu seseorang untuk melakukan rawatan, seseorang itu menjadi kuat dan sebagainya.

Kaedah kedua ialah dengan merawat diri sendiri, iaitu dengan memperkuatkan roh kita. Apabila roh kuat, maka iblis dan syaitan itu tidak akan berupaya menyakiti seseorang. Kekuatan roh merupakan ketahanan, caranya ialah dengan bertakarub atau menghampirkan diri kepada Allah iaitu dengan (i) melakukan amalan-amalan sunat, (ii) terus-menerus, (iii) sehingga dikasihi Allah, (iv) dan apabila seseorang itu menjadi kekasih Allah, Allah akan memberi kekuatan kepadanya. (v) Apabila seseorang itu menjadi kekasih Allah, ketika itu Allah akan memberi “karamah” (kemuliaan) kepadanya, iaitu dengan memperkenalkan permohonannya memberi pertolongan kepadanya, ketika ia memohon pertolongan dan memberi perlindungan ketika ia memohon perlindungan.

Walaupun demikian, tidak semua orang atau pesakit, termasuk yang menjadi mangsa sihir berupaya merawat diri sendiri melalui kaedah kedua ini. Ada pesakit yang tidak pernah melakukan ibadah atau bertakarub kepada Allah. Tidak sembahyang, tidak tahu membaca al-Quran dan tidak tahu membaca doa. Dalam keadaan seperti ini, kaedah rawatan ini tidak sesuai baginya.

Ada pesakit yang boleh melakukan kaedah ini, tetapi ketika sakit ia tidak berupaya melakukan sembahyang, membaca doa dan sebagainya. Ada pesakit yang tersekat atau terhalang ketika hendak membaca doa atau sembahyang. Badan menjadi sakit ketika hendak sembahyang malam, mengantuk tidak boleh membuka mata, terasa lenguh longlai, sakit kepala yang bersangatan dan sebagainya. Bukti atau simptom seperti ini merupakan tanda-tanda seseorang itu diganggu ataupun terlibat dengan sihir.

Ada sesetengah pesakit yang berusaha untuk membaca doa-doa ataupun ayat-ayat al-Quran. Semakin ia banyak berusaha untuk berdoa, sakitnya menjadi lebih teruk. Hilang ingatan, mengilai, menjerit dan menangis. Malah ada mangsa yang terjelir lidahnya memanjang keluar apabila ia terus-menerus melawan dengan terus membaca doa. Ada pesakit yang terasa lehernya tercekik ketika sedang berdoa.

Keadaan seperti ini merupakan tindak balas daripada usaha-usaha untuk melakukan rawatan. Dengan demikian, pesakit akan berhenti menyebabkan penderitaannya terus berpanjangan. Ada pesakit yang menjadi fobia tidak mahu membaca al-Quran, membaca doa dan seumpamanya, takut atau tidak mahu sembahyang, melarikan diri apabila mendengar azan ataupun membaca ayat-ayat suci.

Kaedah ketiga ialah dengan berubat dengan orang yang arif, seperti yang dijelaskan dalam kaedah pertama, di samping merawat diri sendiri seperti kaedah kedua.

Banyak kaedah yang boleh dipelajari dan diamalkan dalam usaha merawat diri sendiri. Biar dalam keadaan apa sekalipun, seseorang itu mesti belajar atau berguru, bukan semata-mata berpandukan kepada buku. Ini perlu untuk memberi keyakinan dalam diri dan adanya tempat rujukan apabila timbul masaalah.

Kaedah ini merangkumi amalan (i) sembahyang taubat yang diikuti dengan beristighfar, (ii) sembahyang tasbih (iii) sembahyang tahajud, (iv) sembahyang witir (v) zikir, (vi) berdoa dengan al-Asma al-Husna (vii) selawat ke atas nabi (viii) sembahyang hajat.

Rangkaian amalan ini hendaklah dilakukan pada waktu mustajab, iaitu pada satu pertiga malam terakhir, lebih kurang bermula pukul 3 pagi sehingga subuh. Allah menjanjikan kemakbulan doa pada waktu itu dan keampunan bagi yang memohon keampunan.

Dirikan sembahyang taubat dua rakaat kemudian mohon keampunan (beristighfar) sekurang-kurangnya 100 kali. Sebutan istighfar tersebut bermaksud: Aku memohon keampunan kepada Allah yang maha agung, yang tidak ada Tuhan, kecuali Allah. Dia yang hidup lagi perkasa dan aku bertaubat kepada-Nya yang diakhiri dengan bacaan sayyidu ‘l-istighfar (penghulu istighfar).

Rasulullah s.a.w. menjelaskan bahawa barang siapa selalu memohon keampunan, Allah jadikan baginya jalan keluar daripada setiap kesempitan, kelapangan dan daripada setiap dukacita, kegembiraan dan Allah memberinya rezeki yang tidak terkira.

Setelah itu lakukan sembahyang tasbih yang diikuti dengan sembahyang tahajud. Allah memuliakan hamba-Nya yang mendirikan sembahyang malam (tahajud) dengan lima perkara (i) memeliharanya daripada bencana (ii) akan lahir berkat ketaatan (iii) dicintai oleh hamba Allah yang soleh (iv) lidahnya bertutur dengan kata-kata hikmat (v) Allah menjadikan dia daripada golongan orang yang bijak dan mudah menerima ilmu.

Abu Hurairah menjelaskan, Rasulullah bersabda menyatakan setiap urusan penting yang tidak dimulakan dengan puji-pujian terhadap Allah dan selawat, maka urusan itu hilang keberkatannya. Barang siapa berselawat sehari 100 kali, Allah menyempurnakan baginya 100 hajat, 70 untuk akhirat, 30 lagi untuk dunianya.

Baginda juga bersabda: Bahawasanya doa itu terhenti (mauguf) di antara langit dan bumi, tidak naik darinya sedikitpun, sehinggalah engkau berselawat ke atas nabimu.

Terdapat beberapa kaedah untuk melakukan sembahyang hajat. Untuk melakukannya seseorang itu boleh merujuk kepada mereka yang alim, di mana ia melibatkan doa kepada yang Maha Esa.

Berdoa perlu dilakukan dalam keadaan menghadap kiblat, mengangkat kedua-dua belah tangan bagi yang berdoa dalam keadaan duduk, kemudian sapu ke muka setelah sempurna berdoa, khusyuk dan tadaru, rasa rendah diri, dengan suara antara kedengaran dan tidak, yakin Allah akan memperkenankan doa yang dipohon dan bukan sambil lewa dan berulang-ulang kali.

Berdoa adalah tanggungjawab manusia manakala kemakbulannya urusan Allah. Jangan berdoa seolah-olah memaksa Allah menunaikan apa yang diminta dengan segera kerana ia terkeluar daripada adab doa.

Tidak mudah bagi seseorang itu untuk melakukan kaedah rawatan seperti yang dijelaskan, terutamanya mereka yang tidak pernah melakukannya, juga mereka yang menghadapi masalah seperti yang dijelaskan.

Biar dalam keadaan apa sekalipun, panduan ini perlu diikuti, iaitu (i) jangan melakukan dosa pada waktu siang dan malam. Dosa itu mengeraskan hati dan mendinding rahmat. Dalam keadaan seperti ini seseorang itu perlu memperbanyakkan taubat. (ii) Tidur sebentar di siang hari untuk merehatkan badan (iii) jangan banyak makan dan minum (iv) jangan bekerja terlalu kuat di siang hari (v) tidur dalam keadaan mengiring ke kanan (iv) tidur awal dan niat untuk bangun beribadah. Sekiranya seseorang itu berniat bangun beribadah, tetapi dikuasai tidur sehingga subuh, Allah mencatatkan baginya pahala amalan yang diniatkan. Tidurnya adalah sedekah daripada Allah (vii) tidur dalam keadaan berwuduk.

Keterangan terperinci mengenai kaedah ini boleh dirujuk kepada buku bertajuk Memperkasa Diri, karangan Dr. Amran Kasimin, 2002. Percetakan Watan, Kuala Lumpur.

PEMBACA yang ada kemusykilan alamatkanlah soalan kepada:

Dr. Amran Kasimin,

Lot 3673, Jalan Aman, Kg. Sungai Merab Luar,

43000 Kajang, Selangor.

No comments: