Thursday, November 15, 2007

9. Rasulullah ikutan sepanjang zaman

Tidak ada kewajipan yang ditugaskan kepada Rasulullah selain daripada menyampaikan (perintah-perintah Allah) sahaja; dan Allah sentiasa mengetahui apa yang kamu lahirkan dan apa yang kamu sembunyikan. (al-Maidah: 99)

Huraian

Rasulullah s.a.w adalah seorang yang paling agung. Keperibadian Baginda yang luhur, amanah serta bijaksana diakui oleh kawan dan lawan. Allah menyatakan perkara ini di dalam al-Quran surah Al-A’raf ayat 68 yang bermaksud: Tugasku menyampaikan kepada kamu akan perintah - perintah yang diutuskan oleh Tuhanku dan aku adalah pemberi nasihat yang amanah bagi kamu.

Berdasarkan kriteria-kriteria inilah segala apa yang disampaikan oleh Baginda diterimapakai oleh sebahagian besar penduduk dunia sejak dahulu hingga sekarang. Ajaran Islam yang dibawa oleh Baginda meliputi permasalahan yang bersifat rohaniah dan lahiriah agar kesempurnaan hidup itu mencakupi luaran dan dalaman.

Manusia pula wajib beriman dan yakin terhadap apa jua yang dibawa oleh Baginda. Bukti keimanan ialah melakukan segala perintah Allah dan rasul serta meninggalkan segala larangan.

Tidak ada seorang pun yang boleh berdolak dalik dalam perkara ini kerana Allah dengan sifat ilmu-Nya maha mengetahui apa yang ada di dalam hati manusia mahupun yang dilakukan di tempat yang terbuka dan tersembunyi. Allah juga yang akan membalas segala amalan manusia sama ada baik ataupun buruk.

Kesimpulan

Setiap manusia wajib beriman terhadap suruhan dan tegahan yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w. Amalan yang baik ataupun buruk akan dibalas oleh Allah dengan balasan yang setimpal.

* Disediakan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim)

No comments: