Thursday, November 22, 2007

20. Bicara Agama - Jauhi dosa besar dan nikmati janji Allah

JIKA kamu menjauhkan dosa-dosa besar yang dilarang kamu melakukannya, Kami akan ampunkan kesalahan-kesalahan (dosa kecil) kamu, dan kami akan masukkan kamu ke tempat yang mulia (syurga). (an-Nisaa': 31)

HURAIAN
Mempersekutukan Allah dengan yang lain, membunuh, memakan harta anak yatim, riba, menderhaka ibu bapa dan berzina termasuk dalam perbuatan dosa besar. Perbuatan ini biasanya dilakukan oleh manusia yang tidak beriman dan berada dalam kejahilan.

Oleh itu, ajaran Islam memberi perhatian penuh dalam pendidikan diri khususnya dalam membentuk akhlak. Sekiranya berlaku perbuatan dosa besar, kembalilah ke pangkal jalan dengan usaha yang bersungguh-sungguh untuk bertaubat kepada Allah s.w.t.. Berjihadlah untuk melawan nafsu kejahatan dengan bertaubat secara ikhlas kepada Allah s.w.t..

Bagi mengatasi kejahilan, manusia perlu kembali pada perlembagaan yang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t.. Hukum-hukum yang telah ditetapkan akan menjadi panduan untuk umat manusia menjauhi segala larangan dan kemurkaan Allah s.w.t.. Menjauhi perkara-perkara yang mendatangkan dosa besar dapat menangkis dosa-dosa kecil yang terdapat dalam diri seseorang.

Itulah janji Allah, betapa besarnya rahmat Allah s.w.t. terhadap hamba-Nya yang mempunyai segala bentuk kekurangan walaupun melakukan pelbagai kesalahan tetapi Allah s.w.t. tetap menerima taubat hamba-Nya dengan menghapuskan dosa-dosa hamba-Nya dan menempatkan mereka di tempat yang mulia iaitu syurga.

KESIMPULAN

Sebagai manusia biasa kita sering melakukan kesalahan dan kesilapan sama ada disedari atau tidak. Kesilapan yang dilakukan secara berulang ulang dibimbangi akan menjadi satu dosa besar. Justeru segala perkara yang menjerumus kepada dosa kecil dan besar hendaklah dihindari.

No comments: