Wednesday, September 24, 2008

Manifestasi Ramadan dalam kemeriahan Syawal

MASA berlalu begitu pantas sehingga sedar tak sedar Ramadan hampir berlalu meninggalkan kita buat sementara. Sebahagian daripada umat Islam akan terus membawa semangat Ramadan dengan berpuasa Syawal atau puasa enam.

Manakala sebahagian yang lain merasakan telah bebas daripada larangan untuk makan dan minum pada siang hari serta bergembira menyambut Syawal dengan menikmati pelbagai juadah yang disediakan. Tidak kurang juga di kalangan kita yang akan bertambah berat badan secara mendadak setelah berlalunya bulan Ramadan.

Saban tahun Hari Raya Aidilfitri disambut dengan meriah oleh umat Islam sebagai manifestasi daripada kejayaan mengharungi tarbiyyah ruhiyyah, iaitu suatu proses atau latihan mendidik jiwa dalam mengekang hawa nafsu.

Jihad mengekang hawa nafsu sebagaimana yang disabdakan oleh Baginda Rasulullh SAW adalah jihad yang paling besar bagi setiap individu Islam. Bulan Ramadan yang baru berlalu merupakan suatu tempoh umat Islam diuji untuk berdepan secara 'gentlemen' dengan hawa nafsu mereka sendiri tanpa dibantu oleh syaitan yang dibelenggu.

Ramai di kalangan umat Islam yang telah berjaya dalam ujian tersebut mengikut parameter dan kualiti masing-masing, namun tidak kurang juga yang terus dibuai dan dikuasai oleh hawa nafsunya sendiri.

Ibadat puasa sebenarnya cukup signifikan dalam konteks memberi kesedaran dan kekuatan jiwa dalam diri umat Islam bagi mempertingkatkan kualiti iman dan amal terhadap Allah SWT.

Kualiti puasa seorang mukmin itu bermaksud mereka bukan sahaja menahan diri daripada makan dan minum, namun dari segala tindakan dan sifat yang ditegah di sisi agama.

Segala aktiviti pancaindera dan tindak balas melalui pandangan, pendengaran, percakapan dan perbuatan kita dikawal bagi memastikan pahala serta kualiti ibadat puasa itu tercapai.

Melayani penglihatan di luar batasan aurat yang dibenarkan, kumpulan penyakit hasad dengki seperti mendengar umpatan, memfitnah dan memburukkan seseorang serta perbuatan lain yang mengingkari perintah Allah SWT adalah antara sifat negatif yang ditegah dan wajib dijauhi oleh seluruh umat Islam pada setiap saat dan ketika.

Sabda Rasulullah S yang bermaksud:

''Barang siapa yang berpuasa di bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan ganjaran-Nya, nescaya akan diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu".

Bulan Ramadan yang berlalu menjadi medan untuk membersihkan jiwa dan memperkuatkan rohani dengan sifat-sifat mahmudah melalui proses yang disebutkan tarbiyyah ruhiyyah tadi.
Ini dapat dilakukan melalui ibadat di sepanjang bulan tersebut dengan penuh keikhlasan dan semata-mata mengharapkan ganjaran daripada-Nya.

Mengunjungi masjid untuk solat waktu berjemaah dan solat tarawih, membaca al-Quran dengan penghayatan, berzikir, qiamullail serta bersedekah adalah umpama 'anti virus' paling berkesan yang dijamin oleh Allah SWT untuk umat Islam membersihkan diri dari sifat mazmumah dan menjadi titik tolak kepadanya dalam bermuhasabah ke arah perubahan yang lebih baik dan berterusan di sisi Allah SWT.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Sesuatu yang pelik (rugilah) sesiapa yang dapat melalui bulan Ramadan dan dia tidak mendapat keampunan dari Allah SWT".

Kedatangan Syawal disambut dengan penuh kesyukuran dan kegembiraan kerana kejayaan mengharungi ujian dan latihan daripada Allah SWT.

Budaya saling bermaaf-maafan, menghubung dan mengeratkan silaturrahim, bersedekah dan seumpamanya adalah tuntutan agama dan mempunyai banyak falsafah dalam mendidik dan mencorakkan budaya masyarakat yang harmoni.

Namun apa yang penting di sebalik kemeriahan dan keseronokan berhari raya, kita tidak lupa kepada konsep kembali kepada fitrah, di mana seumpama meraikan 'kelahiran' semula kita sebagai hamba-Nya yang bersih daripada kemungkaran, yang bertaqwa dan dekat di sisi-Nya.

Di samping itu berusaha mengekal dan mempertingkatkan rentak keimanan melalui ibadat dan penyucian jiwa yang telah kita garap dan peroleh di sepanjang bulan Ramadan yang baru berlalu.
Marilah kita menyambut Aidilfitri dengan penuh kesyukuran, bertasbih dan bertahmid memuji kebesaran Ilahi.

Jauhilah pembaziran dan elakkan budaya mementingkan hiburan semata-mata ataupun sebagai hari yang bebas untuk melakukan apa saja melangkaui batasan peraturan dan agama.

Semoga penghayatan daripada falsafah berpuasa pada bulan Ramadan al Mubarak dapat dijadikan motivasi rohani dan bekalan seterusnya sebelum bertemu lagi dengan bulan 'pembersihan jiwa' ini yang penuh dengan keberkatan dan ganjaran daripada Allah SWT.

No comments: